Eemskanaal cup

Wedstrijdreglement 27 juli 2024

1. Deelnemers dienen in het bezit te zijn van een op hun naam gestelde geldige VISPAS uitgegeven door Sportvisserij Nederland.
  2. Er kunnen maximaal 80 deelnemers aan de Eemskanaalcup meedoen, verdeeld over 4 vakken van maximaal 20 personen.
  3. Het inschrijfgeld is per deelnemer € 25,- inclusief poule. Alle inschrijfgeld is ook prijzengeld.
  4. De loting en prijsuitreiking vinden plaats in: De Onderneming Wende, Rijksweg 257a, 9793PA Winneweer.
  5. De wedstrijdleiding heeft het recht de wedstrijd, bij slechte weersomstandigheden of bepaalde calamiteiten, niet door te laten gaan, stil te leggen en indien mogelijk later te hervatten.
  6. Indien minimaal 50% van de wedstrijdduur is gevist is de wedstrijd geldig.
  7. De wedstrijd heeft een tijdsduur van vijf uur aaneengesloten.
  8. De deelnemer is verplicht binnen een meter (links of rechts) van het steknummer plaats te nemen. De overige ruimte mag wel gebruikt worden voor het optuigen, mits medevissers niet gehinderd worden.
  9.  Vissen moet recht vooruit en het is verboden om stroomopwaarts of -afwaarts te vissen en te voeren.
  10. Het is toegestaan meerdere hengels reserve te houden. Bij vangst dient de vis eerst onthaakt en bijgezet te worden in het leefnet alvorens er weer een hengel mag worden uitgegooid.
  11. Snoek, snoekbaars, meerval, forel en paling zijn uitgesloten van de wedstrijd. Deze mogen dus niet worden bewaard in het leefnet en dienen direct weer te worden teruggezet in het water.
  12. Aas en voer zijn vrij m.u.v. kunstaas. Ten aanzien van het aas en voer is het voorhanden hebben en/of gebruik van gekleurde maden en lokvoeders waaraan (schadelijke) kleurstoffen zijn toegevoegd niet toegestaan.
  13. Om 09.00 uur wordt het signaal gegeven begin van de wedstrijd. Om 14.00 uur het signaal einde wedstrijd. Alleen de vis die zich bij het eindsignaal boven het water bevindt telt mee.
  14. Elke gevangen meetellende vis moet door de deelnemer in een ruim leefnet worden bewaard.
  15. Per leefnet is een maximum van 20 kg toegestaan. Wanneer zich meer dan 20 kg in het leefnet bevindt, telt maar 20 kg mee voor het totaalgewicht.
  16. De deelnemer dient de gevangen vis zodanig te onthaken en te behandelen dat geen verminking ontstaat en de vis onbeschadigd kan worden teruggezet. De ter weging aangeboden vis dient in levende staat te verkeren. Men dient te allen tijde zorg te dragen voor het welzijn van de vis.
  17. Elke deelnemer is verplicht zijn/haar visplek schoon achter te laten. Bij overtreding wordt de deelnemer uitgesloten van de wedstrijd.
  18. De winnaar is diegene met het hoogste vangstgewicht (bij 1 vak). Bij meerdere vakken worden de vakwinnaars op gewicht gerangschikt, daarna de nummers twee, nummers drie, etc.
  19. Het prijzengeld is (bij volle bezetting) per vak: 1e plaats € 120 - 2e plaats € 100 - 3e plaats € 80 - 4e plaats € 60 - 5e plaats € 40.
  20. Een poule bestaat uit 5 personen en de te verdelen pouleprijs is € 25,-. Bij een deelname aantal dat niet te verdelen is in alleen maar poules van precies 5 personen, is de verdeling als volgt: blijven er 4 personen over, dan vormen deze een aparte poule met een pouleprijs van € 20,-; blijven er 3 of minder personen over, dan worden deze toegevoegd aan hetzelfde aantal andere poules, waarbij de pouleprijs wordt verhoogd tot € 30,-.
  21. Prijzen dienen na afloop persoonlijk afgehaald te worden. Indien dit niet gebeurt vervalt de prijs aan de eerstvolgende in de uitslag;
  22. HC Gauw Tevreden kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen, letsel en/of schade. Ook diefstal, verlies of beschadiging van spullen kunnen niet worden verhaald.
  23. In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdleiding.